Je website of webshop is live en de eerste belangrijke stap is gezet. Het feest kan beginnen, laat die bezoekers en klanten maar komen! Om dat voor elkaar te krijgen is het belangrijk om vindbaar en zichtbaar zijn te in de zoekmachines. Je potentiële klanten googelen er tenslotte op los, toch? De juiste online marketingstrategie helpt je bij het verbeteren van je online vindbaarheid, maar waar moet je op letten? En hoe zorg je ervoor dat je online beter gevonden wordt? Digitale ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op en de hoeveelheid tools en technieken nemen met de dag toe. Dat brengt nieuwe uitdagingen maar vooral ook veel nieuwe kansen met zich mee.
Bij Omines zijn we ervan overtuigd dat het allemaal begint bij een gedegen en solide basis. Het online marketingkanaal dat hier perfect op aansluit is zoekmachine-optimalisatie, ook wel Search Engine Optimalisatie (SEO) genoemd. Zoekmachine-optimalisatie zorgt ervoor dat je website of webshop beter vindbaar is op relevante zoektermen in een zoekmachine zoals Google of Bing. Als Full-Service Internetbureau kunnen we het SEO-optimalisatietraject voor je uit handen nemen. Wil je weten hoe we dit doen? Lees dan verder.
Website-optimalisatie
Perfecte technische SEO-optimalisatie tijdens de ontwikkeling van je website of webshop zodat jouw bedrijfsdoelstellingen behaald worden. Dat is wat je wil.
Wat is SEO; de betekenis<
Wat is SEO-optimalisatie?
Zoekmachine-optimalisatie is een online marketingspecialisme dat alle processen optimaliseert en verbeteringen aan je website doorvoert. Het doel is om je website of webshop beter vindbaar te maken in zoekmachines op relevante zoektermen. Want: hoe beter je online zichtbaarheid is, des te sneller je in contact komt met potentiële klanten. Een goed begin is het halve werk en daarom geloven wij in de kracht van zoekmachine-optimalisatie.
Zoekmachine-optimalisatie zorgt er dus voor dat jouw website of webshop in de organische zoekresultaten vindbaar wordt op relevante zoektermen in zoekmachines zoals Google of Bing. Google en Bing zijn de twee grootste zoekmachines op de Nederlandse markt gezien hun marktaandeel. Google is met ruim 90% veruit de meest gebruikte zoekmachine. Bing daarentegen is goed voor zo'n 3% van alle zoekopdrachten. Zoekmachine-optimalisatie is een strategie voor de lange termijn en als je aan zoekmachine-optimalisatie begint zal dit voor vrijwel alle zoekmachines werken. We kunnen aan veel knoppen draaien die invloed uitoefenen op je online zichtbaarheid, maar het kan wel enige tijd duren voordat resultaten van je inspanningen meetbaar zichtbaar zijn. Dit komt omdat aanpassingen opnieuw geïndexeerd moeten worden door de zoekmachines en alleen Google weet welke verschillende factoren de grootste invloed hebben op het Google algoritme om hoger in Google te komen op relevante zoektermen. Doordat elke organisatie zijn eigen doelen nastreeft is een zoekmachine-optimalisatie traject altijd maatwerk en blijft het optimaliseren van organische zoekresultaten een continu proces. Daarom leggen we graag uit wat zoekmachine-optimalisatie is en waarom wij het verstandig vinden om er vandaag nog mee te beginnen.
Zoekmachine-optimalisatie als basis
Zoekmachine-optimalisatie (SEO)
Hoe hoger je website staat in de search engine results page, hoe groter de kans dat een potentiële gebruiker erop klikt. Wanneer je op relevante zoektermen een hoge positie hebt in de zoekmachine, kan je in theorie veel meer gratis organisch verkeer genereren. Ideaal natuurlijk, want meer verkeer leidt uiteindelijk tot meer conversies en omzet. Zoekmachine-optimalisatie (SEO) draagt dus op een positieve wijze bij het vergroten van je lokale vindbaarheid op de juiste zoekwoorden.
Zoekmachine-optimalisatie is een duurzame strategie en eentje voor de lange termijn. Waarom wij zoekmachine-optimalisatie belangrijk vinden? Je optimaliseert je website voor de belangrijkste zoekmachine zodat het algoritme van Google je website hoger laat ranken en je meer relevante bezoekers aantrekt. Wil je direct resultaat van je marketinginspanning terug zien? Dan kan het ook een overweging zijn om je marketingbudget tevens anders te investeren, bijvoorbeeld in betaalde advertenties zoals een kanaal als Google Ads of Social Advertising. Zoekmachine-optimalisatie is een niet betaalde vorm van online marketing die daarentegen op termijn zelfs kostenbesparend kan werken. Je bent met zoekmachine-optimalisatie organisch vindbaar op relevante zoektermen zonder dat je daar veel advertentiebudget aan kwijt bent. Maar eerlijk is eerlijk, ook zoekmachine-optimalisatie kost in het begin vaak tijd en geld. Zo is het belangrijk om eerst in kaart te brengen welke technische SEO punten aangepast moeten worden, welke zoekwoorden relevant zijn en je wil laten ranken en welke relevante websites we moeten aanschrijven om je linkprofiel te verbeteren. Om hier een goed beeld van te krijgen beginnen we altijd eerst met het uitwerken van online marketing strategie, een online concurrentie analyse en plan van aanpak zodat je precies weet waar je aan toe bent.
SEO; de belangrijkste pijlers
Zoekmachine-optimalisatie uitbesteden
Zoekmachine-optimalisatie uitbesteden kan vanzelfsprekend alleen plaatsvinden wanneer je een website of webshop hebt. Maar hoe werkt zoekmachines-optimalisatie nu precies? Waar moet je op letten en welke stappen dienen er ondernomen te worden? Zoekmachines-optimalisatie kent in hoofdlijnen drie pijlers die belangrijk zijn. We hebben het dan over de pijlers SEO techniek, SEO content en SEO-autoriteit, ook wel linkbuilding genoemd.
De eerste pijler van zoekmachine-optimalisatie is technische SEO. Kort door de bocht betreft dit alles wat er aan de achterkant van je website of webshop aangepast kan worden om je website relevant te maken voor de zoekmachine. Een goede technische invulling vormt als het ware de basis. Denk hierbij aan zaken als het hebben van een SSL certificaat, XML-sitemap of de juiste URL-structuur. Helaas horen we vaak dat een ondernemer voor onvoorziene kosten komt te staan wanneer hij/zij start met zoekmachine-optimalisatie. Het online marketing bureau waar je net mee bent gestart heeft veel 'verbeteringen' gevonden doormiddel van een technische scan en die verbeteringen moeten wel doorgevoerd worden. Enerzijds fijn natuurlijk want elke verbetering kan zorgen voor een betere vindbaarheid, maar aanpassingen aan je website of webshop gebeuren niet vanzelf. Het kost je opnieuw geld en tijd om deze aanpassingen door te laten voeren en waarom heeft je huidige webbouwer deze zaken in beginsel niet goed uitgevoerd? Precies om die laatste reden hebben we bij Omines zoekmachine-optimalisatie aan ons repertoire toegevoegd. Tijdens de ontwikkeling van een nieuwe website of webshop zorgen we er gelijk voor dat de juiste technische zaken goed geregeld zijn. Ideaal toch? Dat bespaart je naderhand een hoop gedoe, tijd en dus ook geld.
De tweede pijler van zoekmachine-optimalisatie is SEO content optimalisatie. Content optimalisatie is een onmisbare factor als je goed gevonden wil worden op relevante zoekwoorden. Content optimalisatie ook wel on page SEO of SEO copywriting genoemd begint altijd met een zoekwoorden onderzoek. Want het correct inzetten van on page SEO, denk hierbij aan zaken als het hebben van een uitnodigende meta description of structured data en overtuigende SEO teksten die aansluiten bij de zoekintentie van je doelgroep, zorgen voor het beste resultaat, leiden tot meer relevante bezoekers en leveren meer conversie op.
De derde pijler van zoekmachine-optimalisatie is SEO-autoriteit. Autoriteit opbouwen wordt doorgaans ook wel een linkbuilding genoemd. Het doel is om externe websites te laten verwijzen naar jouw website of webshop, maar ook om interne links juist op elkaar af te stemmen. Door relevante verwijzingen en hoe meer partijen naar je website linken des te groter de waarde van je domein, en dit heeft weer invloed heeft op je vindbaarheid. Dit proces van externe links verwerven is eigenlijk ook nooit af en doorgaans een arbeidsintensief proces. Je bent met linkbuilding dus continue bezig om externe links te realiseren.
Website optimalisatie
Zoekmachinemarketing
Iedere zoekmachine-optimalisatie SEO-aanpak is uniek en er is geen algehele standaard op dit gebied. Wat voor het ene bedrijf prima werkt kan de plank compleet misslaan bij het andere. Zoekmachine-optimalisatie kan over de hele linie van een aankoopproces een belangrijke rol spelen. Daarom werken met met het See, Think, Do, Care-model (STDC) van Google. Dit helpt ons om de juiste strategie voor je te bepalen zodat langdurige resultaten worden behaald.
Door middel van het See, Think, Do, Care-model spelen we op het juiste moment en met de juiste boodschap in op de behoefte van jouw doelgroep. Je potentiële klanten oriënteren zich vaak via zoekmachines en komen tijdens hun zoektocht in aanraking met jouw merk (See-fase), raken bij het bekijken van jouw content overtuigd van je autoriteit (Think-fase) en maken daarom de beslissing om voor jouw product of dienst te kiezen (Do-fase). Wanneer de online strategie is uitgewerkt en het duidelijk is wat ons te doen staat kunnen we beginnen. Onze SEO specialisten hebben jarenlange ervaring opgedaan in online marketing zowel aan bureau- als klantzijde en weten als geen ander hoe je het beste kunt inspelen op de klantreis (customer journey) en het beslissingsproces. We hebben ervaring in zowel B2C- als B2B-SEO-marketing. Zo beslist een particulier veel sneller vanuit een impuls en kan het dus goed werken wanneer je lokale SEO inzet met lokale backlinks om je vindbaarheid te optimaliseren, terwijl het oriëntatieproces van een organisatie compleet anders is. Bij B2B online marketing betreft het niet enkel het overtuigen van één persoon, maar heb je te maken met verschillende stakeholders met ieder zijn eigen belang bij een product of dienst. Ongeacht je doel, onze SEO specialisten denken graag met je mee.
Met zoekmachine-optimalisatie word je gevonden op het juiste moment door de juiste doelgroep, je speelt direct in op de aankoopintentie. SEO-verkeer zorgt in de meeste gevallen voor kwalitatief beter verkeer dan uit welk elk ander kanaal ook. Daarnaast bouw je met zoekmachine-optimalisatie iets op dat blijvend is en niet direct stopt wanneer je er geen geld meer inpompt zoals bij advertenties als Google Ads. Het is dus belangrijk dat je je website optimaliseert, de juiste structured data en meta description toepast, linkbuilding inzet om je autoriteit te verbeteren en de juiste zoekwoorden gebruikt in teksten om zo het algoritme van Google te beïnvloeden.
Gezien de drie pijlers van zoekmachine-optimalisatie ben je al snel enkele maanden verder voordat alle aanpassingen op technisch en tekstueel vlak zijn doorgevoerd. Daarnaast is linkbuilding een arbeidsintensief proces en eigenlijk nooit af omdat het altijd goed is om je linkbuilding profiel te vergroten en te optimaliseren. Je concurrenten zitten tenslotte ook niet stil. Dus wil je hoger scoren op relevante zoekwoorden, begin dan vandaag nog met SEO. Heb je vragen of wil je vrijblijvend eens sparren over de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op of bekijk onze succesverhalen voor meer inspiratie.